Rohlig

Pędząca gospodarka potęguje szczyty

przez admin

Wraz z rozwojem polskiej gospodarki, wzrasta konsumpcja i rośnie liczba transportowanych towarów. W porównaniu do sytuacji sprzed kryzysu 2008-2009, w ciągu kilku lat znacząco poprawił się stan infrastruktury logistycznej oraz warunki do rozwoju i realizacji transportu drogowego.

 

W 2007 roku w kraju mieliśmy 927 km dróg ekspresowych i autostrad, podczas gdy pod koniec 2013 liczba ta była prawie 3-krotnie wyższa i wynosiła 2739 km. Stabilnie rok do roku rosła również podaż nowo budowanej powierzchni magazynowej - według raportu Colliers w 2013 roku była ona aż dwukrotnie wyższa niż w roku 2007 i wynosiła prawie 2,3 mln m2.

 

Te okoliczności stworzyły doskonałe warunki do lokowania w Polsce centrów logistyczno-dystrybucyjnych przez międzynarodowe koncerny tj. Amazon . Według Cushman & Wakefield za I półrocze 2013, na przenoszeniu  zakładów do Europy Środkowej zyskały przede wszystkim Polska i Czechy – na oba kraje przypadło 85 proc. łącznego wynoszącego 1,5 mln wolumenu najmu. Największy popyt odnotowano w naszym kraju, gdzie wynajęto prawie 880 tys. m2, podczas gdy w Czechach pod wynajem trafiło 470 tys. m2 powierzchni magazynowych. Polska stała się regionalnym centrum dystrybucyjnym na Europę Centralną i Wschodnią. Warto rówież zauważyć, że od 2007 r. polski import wzrósł o 142%, a eksport aż o 165%. Tak więc do Polski zarówno coraz więcej się przywozi, jak i eksportuje.

 

Rosnący rynek logistyki kontraktowej i przewozów samochodowych dodatkowo napędzają porty polskie, które wykonały w 2013 r. prawdziwy skok. Ich obroty wzrosły o ok. 6,5 mln t, czyli o 10%, a to wystarczyło, by wszystkie główne porty polskie pobiły swoje wieloletnie rekordy. Przeładunki Gdańska przekroczyły w 2013 r. 30 mln t (wzrosły o 12,5%) i były „najlepsze w całej tysiącletniej historii portu”. W Gdyni obsłużono 17,7 mln t ładunków (+11,7%), co także było najlepszym wynikiem w historii portu. (źródło: Promare.pl), a w odpowiedzi na rosnące potrzeby władze portu zapowiadają, że w 2016 roku do portu będą mogły wpływać do niego statki o długości 370 metrów, czyli o 90 metrów dłuższe niż obecnie (źródło: wgospodarce.pl).

 

W efekcie nadal będzie rosło obciążenie polskich dróg, jak i zapotrzebowanie na drogowe środki transportu. Prognozy dla branży  leasingowej w Polsce według Związku Polskiego Leasingu mówią, że wartość majątku w postaci samochodów ciężarowych, finansowanego przez firmy leasingowe w 2014 roku wzrośnie do 9 125 mln zł w porównaniu do 8 346 mln w 2013 roku. Liczba samochodów ciężarowych zarejestrowanych w Polsce systematycznie rośnie średnio o 5% rok do roku (w 2012 liczba samochodów ciężarowych i naczep wzrosła o 6,5% w stosunku do 2011 roku). Przewozy zarobkowe ładunków wzrosły o 233,3 % względem roku 2004 (GUS). Powyższe dane sygnalizują, że zjawisko szczytów przewozowych w kolejnych latach będzie ulegać spiętrzeniu.

 

Dodatkową niezwykle ważną informacją w kontekście projektu „Szczyty kosztują” jest fakt, że o ile jeszcze w 2007 roku (przedkryzysowym) podaż powierzchni handlowych wynosiła  7 mln m2, to w ubiegłym roku było to już aż 12 mln m2. To jest o tyle istotna informacja, że głównym klientem i odbiorcą towarów w okresach szczytów są właśnie sieci handlowe, a prawie dwukrotny wzrost ich liczby dodatkowo potęguje zjawisko kumulacji przewozów na koniec miesiąca, oraz wszystkich negatywnych konsekwencji z tym związanych.

 

 

2007

2013

% wzrostu

DROGI EKSPRESOWE I AUTOSTRADY

927 km

2739 km

295%

PRZEŁADUNKI W POLSKICH PORTACH

57,5 mln t

72  mln t

125%

PODAŻ POWIERZCHNI HANDLOWYCH

(Cushman & Wakefield, Emmerson)

ok. 7 mln m2

ok. 12 mln m2

171%

DEFICYT W HANDLU ZAGRANICZNYM

70 mld zł

9,5 mld zł

737%

PODAŻ NOWEJ POWIERZCHNI NAJMU

Colliers

1 066 100 m2

2 239 768 m2

 

 

 

Wróć

Dodaj komentarz