Rohlig

ILU BRAKUJE KIEROWCÓW?

przez admin

W najbliższych latach prognozowany jest wzrost przewożonych wolumenów. Jednocześnie branża transportowa szacuje, że obecnie zatrudnionych od zaraz może zostać ponad 100 tys. kierowców, a w najbliższych latach będzie brakować ich coraz więcej.

Według autorów raportu PwC na zlecenie i przy merytorycznym wsparciu Związku Pracodawców Transport i Logistyka Polska, w 2022 roku niedobór kierowców może wynieść blisko 200 tys. kierowców, czyli 20 proc. szacowanego popytu na pracę kierowców.

Według szacunków w 2015 roku było około 500-550 tys. kierowców samochodów ciężarowych. Co roku na rynku pojawia się około 10-15 tys. nowych kierowców, ale podobna liczba osób odchodzi każdego roku z zawodu. Również zatrudnienie kierowców spoza krajów Unii Europejskiej nie zaspokoi zapotrzebowania na kierowców.

W całej Europie kierowcy są starzejącą się grupą zawodową. Z raportu wynika, że średni wiek kierowców to 44 lata. W Polsce ta średnia jest trochę niższa i wynosi 42 lata.

Według ekspertów PwC, w krótkiej perspektywie wdrożenie do użytku pojazdów autonomicznych nie rozwiąże problemów branży eksportowej, bo te rozwiązania pojawią się na rynku dopiero po 2025 roku. Do tego będzie to wymagało inwestycji oraz nowych pracowników w obszarze IT.

Ile jest ciężarówek w Polsce?

Główny Urząd Statystyczny podał w swoim raporcie dotyczącym transportowania towarów, że na koniec 2018 roku w Polsce było zarejestrowanych 420 007 ciągników siodłowych (wszystkich ciężarówek było zarejestrowanych 3 338 166). Wiadomo też, że pojazdów nie starszych niż 3 lata było 85 323, czyli 20,3 proc. Natomiast ciągników siodłowych mających 20 i więcej lat było zarejestrowanych 71 628, czyli 17,7 proc. Prawie co trzeci ciągnik miał więcej niż 10 lat, ale nie więcej niż 20 lat.

Ile zarabia kierowca ciężarówki?

Z raportu „Zarobki kierowców zawodowych w Polsce” przygotowanego przez trans.info w 2018 roku średnia wysokość pensji kierowcy to nieco ponad 5 tys. zł, a 95 proc. z nich zatrudnionych jest na podstawie umowy o pracę. Większymi zarobkami mogą pochwalić się kierowcy wykonujący transport międzynarodowy, bo ich zarobki wynoszą ponad 6 tys. zł netto.

W najbliższych latach prognozowany jest wzrost przewożonych wolumenów o 5,3 proc. rocznie do 2022 roku. Jednocześnie będzie brakować coraz większej liczby kierowców. Przyczyniać się będą do tego m.in. starzenie się społeczeństwa i niska atrakcyjność zawodu kierowcy zawodowego dla osób młodych. To wszystko może spowodować wzrost kosztów płac, co przełoży się na zwiększenie stawek frachtów.

Wróć

Dodaj komentarz